Podnikejte jako profesionální fotograf

Profesionální fotograf
Profesionální fotograf. Ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Určitě každý z Vás měl alespoň jednou v ruce fotoaparát. Jednalo se buď o malou krabičku v podobě kompaktního přístroje, nebo velké digitální zrcadlovky. Vždy šlo o to samé, pořídit fotografie, které se následně zpracují.

Někteří fotí pro radost své dětí, rodinu, na dovolených a jiní fotografování propadly tak, že vlastní drahé přístroje s mnohým příslušenstvím, aby dosáhly co nejlepších výsledků. Tito lidé jistě přemýšleli i o podnikání, ve kterém by se fotografováním živili.

Pokud máte i Vy takovýto sen, poradíme jak na to, jak začít a stát se fotografem, který vynikne mezi ostatními, kterých je u nás mnoho.

Jaké znalosti profesionální fotograf potřebuje?

Aby se Vaše fotografie dobře prodávaly a zákazník za ně náležitě zaplatil, musí být kvalitní. Neostré, tmavé nebo přesvětlené snímky by mnoho lidí nenalákalo. V tomto ohledu je zapotřebí znát a vědět jak fotografie a jednotlivé fotografické disciplíny fungují. Nejprve je zapotřebí několik odborných termínů, vědět jak pracují a umět nastavit Váš přístroj za každé situace.

Termíny, které jsou alfou a omegou ve fotografování jsou následující:

  • Kompozice – Rozložení obrazu a umístění hlavního předmětu do scény.
  • Expozice – Nastavení fotoaparátu.

V expozici se skrývá několik dalších nastavitelných parametrů, bez kterých se žádný fotograf neobejde. Je nutné přepnout přístroj do manuálního režimu, abyste měli přístup ke všem funkcím. Potom se dá nastavit mnohé:

  • Čas – Rychlost závěrky a tím nastavení výsledného snímku, jestli bude světlý nebo tmavý.
  • Clona – Hloubka ostrosti. Nastavuje, co bude na fotografii ostré a co už ne.
  • ISO – Čím vyšší hodnota, tím světlejší snímek, ale i více zašuměný (digitální šum).
  • Vyvážení bílé barvy – Nastavení barevnosti fotografie.

Toto jsou hlavní znalosti, které by měl každý fotograf, který se chce tímto oborem živit znát. Samozřejmě se dají snímky upravovat v počítači, kde lze vytvořit takřka „cokoliv“, nicméně pokud bude fotografie již špatně vyfocena (tmavá, neostrá, rozmazaná), ani několikahodinová editace nemusí pomoci k dobrému a kvalitnímu výsledku.

Jak mít podnikání právně ošetřené?

Pokud budete fotografovat za peníze, narazíte na tři možnosti. Buď si budete vydělávat jen občasně, s tím, že nepotřebujete mít žádný papír na Vaší činnost nebo hodláte podnikání rozjet naplno a fotit třeba několikrát týdně. V tom druhém případě je nutné vědět, jaký papír si oběhat, aby činnost byla legální a Vy mohli být naprosto v klidu. Možnosti jsou dvě:

  • Dohoda o provedení práce
  • Živnostenský list 

První možností je Dohod o provedení práce. Jedná se o volně dostupný a stažitelný materiál v podobě smlouvy mezi zákazníkem a prodejcem. V případě fotografování jde o vztah mezi fotografem a zákazníkem, který si snímky kupuje. Jde o vyplnění společnosti fotografa a údajů o zákazníkovi. Dále pak o jakou práci se jedná, do kolika dnů bude provedena a kolik se za ní zaplatí. Vše je vysvětleno ve volně stažitelném vzoru, který je běžně dostupný na internetu po zadání „dohoda o provedení práce vzor“. Nevýhodou této smlouvy je, že můžete odpracovat pouze 300 hodin ročně a při náročnějších činnostech to může být problém.

Další možností je opatřit si Živnostenský list na Živnostenském úřadě. Tím nebudete závislý na množství odpracovaných hodin ani na výši mzdy. Je zde však nutností platit pravidelně sociální a zdravotní pojištění a daň s výdělku. Výhodou je neomezený limit výdělku, takže můžete fotografovat třeba každý den.

Obecné podmínky obdržení živnostenskhoé listu jsou následující:

  • Věk 18 let
  • Bezúhonnost a způsobilost k právním výkonům
  • Žádné nedoplatky na finančním úřadě, zdravotním úřadě a sociálce

První zakázky a jejich kvalitní prezentace

Abyste dokázali ostatním lidem, že jste opravdu profesionál, musíte nejen skvěle fotit, el mít také kvalitní prezentaci své práce. Pokud již nějaké snímky vlastníte, máte výhodu.

Důležité pro ukázku svých děl je vytvoření vlastní webové stránky. Tu lze udělat svépomocí nebo si ji zaplatit, aby Vám ji zkušený webdesigner vytvořil. Obecně platí, že barvy na webu by měli být spíše světlejší, nejlépe bílé. I když na černém pozadí fotografie více vyniknou, bílá je lepší pro uklidnění a přitáhnutí více potencionálních zákazníků.

Pokud žádní ukázkové fotografie zatím nemáte, nezoufejte. Samozřejmě první focení jsou vždy zdarma a jde o nafocení snímků k prezentaci. Můžete požádat své známé a kamarády, aby Vám zapózovali nebo se zkusit přidat na nějakou akci jako druhý fotograf, který bude pouze doplňovat toho hlavního. Nejlepší akci jsou svatby. Zde si vyzkoušíte focení portrétů, skupin a oslavy, jak venku, tak i vevnitř. Někdy je zapotřebí obejít akcí více, abyste si vyzkoušeli všelijaké možnosti a hlavně nafotili co nejvíce kvalitních fotografií.

Pokud toto zvládnete, umístěte snímky na Vás web. Krom tohoto by neměly na stránce chybět informace o Vás, jako o fotografovy, informace o fotografování (jaký žánr fotíce), ceník a způsob dodání fotografií. Samozřejmostí je lokalita a místa kam jste ochoten dojet.

Kde získat reference na svou práci?

Velmi důležité jsou i reference. Tedy názory zákazníku na to, jak jsou s Vámi spokojeni. Pokud jste již absolvovali nějakou zakázku, je dobré požádat o napsání reference na Vás web. Tím i ostatní dostanou přehled o kvalitě fotografování a vystupování na veřejnosti.

Dobrým způsobem, jak si nepřímo o referenci říct, je při odevzdání hotové zakázky. Lze požádat přímo osobně o napsání spokojenosti, třeba na e-mail nebo odevzdáváte-li snímky elektronicky, nezapomeňte na závěr připsat vetu například „Věřím, že budete s fotografiemi spokojeni a budu rád za kladnou odezvu“. Pak už jen stačí odezvu zkopírovat na internetové stránky a je to. Čím více kladných referencí budete mít, tím se mnohonásobně zvyšuje šance, že si Vás objedná více zákazníků.

Vyplatí se vůbec podnikat ve fotografii?

Ano. I když je dnes všude fotografů spousta, potřeba dalších profesionálů je stále velká. Pokud budete dodržovat základní postupy, popsané v tomto článku, máte šanci na úspěch. Důležité je vytrvat a nevzdát to hned ze začátku, kdy výdělky ještě nemusí být nejvyšší. Za několik měsíců či pár let se můžete prokousat i k výdělkům v řádu desetitisíců, ovšem základem úspěchu je dělat práci i pro zábavu. Pokud půjdete cíleně po výdělku, můžete i brzy skončit.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 100 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Napište první komentář

Napište komentář

E-mailová adresa nebude zveřejněna.


*